Händer just nu

Medlemsmöte

Dag: Söndag 28 april

Tid: 15:00 - 17:00

Var: Samlingslokalen på Bladgatan. Mer information via e-post till medlemmar.

Ännu inte medlem? Så här gör du för att bli: Om Föreningen.

Ursinnig festival

Dag: 6 juni

Tid: Mer info kommer

Var: Jörn

Kyrkhelgen

Dag: 29 juni

Tid: Mer info kommer

Var: Bonnstan

Entré: Gratis

Berättelser från hjärtat
Historier från när och fjärran, från förr och nu, med berättare från Skelleftebygdens Berättarförening

Arrangör: Skelleftebygdens Berättarförening

Välkommen!

Rapporter från Verksamheten

Världsberättardagen 2023

Onsdagen den 20 mars firades Världsberättardagen på Sara Kulturhus i Västerbottensrummet. Årets tema var "Bygga broar" och vi delade berättelser från hela världen på detta tema. Arrangerades i samarbete med Biblioteket Skellefteå och Nordiskt Berättarcentrum.

Berättarkväll Storverk

Onsdagen den 28 februari deltog flera av våra berättare i en berättarkväll på Sara kulturhus med tema starka människor, klokord och djärva beslut mitt i livet.
Musik framfördes av Tomas Blom Lidström

Sara 100 år

Lördag 30 december 2023 deltog föreningen i firandet av Sara 100 år.

Berättarföreningen var självklart en del av programmet när vi firade Sara Lidman 100 år! Vi finns med på scen med ett collage av färgstarka trådar, en väv av röster.

Tolkat av medlemmar i Skelleftebygdens Berättarförening, ”På väg från ett fängelse till ett annat”

ur ”Dagbok från ett fängelse” av Ho Chi Minh

”Har man en gång fått klart för sig vad ens liv handlar om ska man vara där och kämpa med hela sitt väsen” - Ett nyårstal med utgångspunkt i Saras texter, med fokus här och nu och med riktig framåt vill vi säga några väl valda ord om livet.

Världshavets barn, ur ett körverk som skrevs under ”Lyssna på oss” projektet i Jörn med text av Sara Lidman och Susanne Sundqvist Bergkvist.

Rapport från Nobelfesten 2023

Här kommer en rapport från medlemsmötet/Nobelfesten den 10 dec samt firandet av
föreningen som fyller 15 år!

Först ett STORT TACK till festkommittén som fixat med lokal, mat, glittrig
nobeldukning och roliga och oväntade lekar. :) sen ett STORT TACK till Ulrica,
Rose-Marie och Katarina KL som startade upp denna förening för 15 år sedan.

Otroligt roligt höra er berätta om hur allt startade och hur föreningen på olika sätt tagit
sig dit den är idag.

Under kvällen hölls det tal om vår verksamhet under 2023. Detta hittar du här.

Berättarfestivalen 2023

Naturligtvis så var Berättarföreningen en del av årets Berättarfestival i Skellefteå, både med egna programpunkter och i samarbete.

Berättarcafé med tema Vardagens under, där våra berättare bidrog med fantastiska berättelser, föreställningen Storverk samt föreställningen En singeltants meoarer var de delar av programmet där vi deltog. Mer information hittar du på vår Facebook-sida eller Instagram (länk längst ner på sidan)